Leer omgaan met tegenslagen

Word je soms helemaal gek van je eigen negatieve gedachten? En lukt het maar niet om ze in bedwang te houden? ‘Ik doe het vast fout’, ‘Wat zullen ze van me denken?’, ‘Straks val ik door de mand’ en ga zo maar door. Het ergste is dat deze gedachten je gedrag bepalen. Herkenbaar? ACT coaching leert je hoe je afstand kan nemen van dit soort gedachten.

Deskundige begeleiding

Betrouwbaar, gediplomeerd & geaccrediteerd

Effectief en bevrijdend

Actief en doelgericht aan de slag met bewezen methodes en tools

Gratis terugvalpreventie

Behoud het positieve effect, ook weken of maanden na je traject

Wat is ACT?

ACT staat voor Acceptance & Commitment Therapy. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde vorm van gedragstherapie, die eind van de 20e eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. Met deze nieuwe stroming binnen de psychologie en coaching worden hele goede resultaten bereikt. Wereldwijd groeit het aantal therapeuten en coaches die met deze methode werken. In de basis van ACT gaat het om gedrag, niet om de klacht. Het gaat om het zetten van stappen, om handelen. Kortom: acceptance en commitment.

Waarom ACT?

Niemand leeft zonder zorgen. We dragen allemaal ervaringen en overtuigingen mee, die onze gedachten en gevoelens bepalen. Iedereen ervaart wel eens angst, frustratie, stress, boosheid, irritatie en lusteloosheid. We kunnen dit niet sturen, dus het heeft geen zin hiertegen te vechten. Je gedrag ten opzichte hiervan, kun je wél beïnvloeden. Dit leer je tijdens ACT Coaching. Je krijgt handvatten aangereikt om je gedachten en emoties te accepteren (Acceptance), terwijl je blijft investeren in de dingen die voor jou belangrijk zijn (Commitment). Als je jezelf eenmaal toestaat alles te denken en voelen, kan ook niets je meer in de weg staan.

De ACT-methode is verrassend. Niet zwaar, maar luchtig en zeer effectief. In relatief korte tijd kun je mooie resultaten behalen. Je gaat met humor naar je gedachten en overtuigingen kijken en er afstand van nemen. Dit maakt je mentaal sterker dan ooit.

Hoe ziet het traject eruit en wat levert het op?

In het ACT-coachtraject besteden we aandacht aan zes vaardigheden, waarmee je jouw veerkracht ontwikkelt:

  1. Acceptatie
    Actief toelaten van vervelende gedachten en gevoelens
  2. Defusie
    Loskomen van je gedachten, zodat ze je minder raken
  3. Het zelf
    Flexibeler omgaan met je zelf(beeld)
    Hier en nu
    Aandacht voor leven in het moment
  4. Waarden
    Ontdekken wat je écht belangrijk vind in het leven
  5. Toegewijd handelen
    Dingen gaan doen op basis van je waarden

Bij ACT blijf je in het hier en nu. We gaan niet diep in op het verleden. Je krijgt oefeningen en metaforen aangereikt die je inzicht bieden en beter leren omgaan met gebeurtenissen. Ook leer je jezelf losmaken van gedachten en emoties. Dit gebeurt volgens een vaste opbouw.

Na het doorlopen van alle stappen, heb je alle handvatten gekregen om de technieken uit ACT in je eigen leven toe te passen. Je kan functioneel omgaan met je gedachten en gevoelens, waardoor je meer ruimte hebt in je hoofd. Daarnaast weet je hoe je jezelf kan focussen op wat belangrijk voor je is en kan je je tijd effectiever indelen. Dit stelt je in staat om doelen te bereiken die je eerder niet voor mogelijk had gehouden.

Overtuigd?

Ben je er klaar voor?
ACT coaching is geschikt voor iedereen, dus ook voor jou. Ik ga graag samen met jou aan de slag om je te helpen omgaan met negatieve gedachten en gevoelens, waardoor er een wereld voor je opengaat. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.